התערוכה פיסול ברשת

על הפיסול ברשת של חנה הירשמן-כהן

הפיסול ברשת של חנה הירשמן-כהן הוא אוורירי אך עם זאת צפוף,אך לפיסול שלה ברשת יש זכות קיום בפני עצמו. בו היא מטמיעה רגשות, עוצמות ואקטואליה. פסליה של חנה הם בעצם ציור עם חיים בפני עצמו והקפלים על הרשת  יוצרים יצירה דינאמית , סוערת משהו , ומלאת רגש. לעבודותיה איכויות רישומיות של ממש. בעבודה עם רשת למעשה מפסלים את החורים ונותנים להם משמעות. כך חנה נוהגת, היא יוצקת משמעויות חדשות. פסליה אווריריים, עדינים מלאי דימיון וחיות והם יוצרים סיפורי חיים. יצירותיה של חנה דינאמיות ובעזרת האור הטבעי והמלאכותי -מקבלות משמעות ורגשות בפני עצמן. הרשת היא "חומר זוכר" ולכן כל קמט וכל כיפוף מקבל משמעות חדשה אצל האמנית. נפגשנו עם חנה הירשמן-כהן לראיון מרתק במיוחד לרגל תערוכת היחיד שהיא מציגה בבית האופרה בתל אביב "מוסיקה ברשת":

האם יש לך רקע באמנות ?  ומתי החלה הרפתקת הפיסול שלך?

אני בוגרת  האקדמיה  בצלאל  במגמה ל"אומנות חופשית". במהלך השנים הצטרפתי  לסדנאות אמנים  שעסקו בפיסול בחומרים   שונים  ומגוונים, כך גם הגעתי לסטודיו של הפסלת שולמית הרטל ז"ל   – המאסטרית  של הפיסול ברשת  . בסטודיו  שלה  למדתי כ – 8 שנים  .

בעבודתך, ניתן להבחין בנקל בעדינות הרבה ובירידה לפרטי פרטים . האם זה נעשה במודע? האם את מכוונת לנושאים מסויימים?ומה נותן לך השראה?

אני משתמשת הרבה בעיניים ובאוזניים  שיש  לי !!!

מסתכלת סביבי מקשיבה  לקולות  להתרחשויות .נושמת אווירה!

 חלק   ממה שקורה סביבי "נוגע בי" מושך  את תשומת הלב שלי ומעסיק  אותי  והופך  חומר   גלם   ליצירה,,,,,

חלק  מגיע ממפגש עם   אנשים דמויות שהם שותפים  לחיי  או  אנשים שפגשתי  ,ושמביאים אתם  עולמות  חוויות התנסויות בהם הם  שתפו אותי.

גם העולם הדומם   הצומח  והחי   הם השראה מבורכת. אני משרבטת   סקיצות  לחוויות   הללו,כמו  סופר שאוסף מילים  ומשפטים בדרכו לכתוב ספר.

ביצירותיך, בתערוכה זו ,לקחת על עצמך את המניפסט לעורר את ההתעניינות בפיסול ברשת שהוא כה ייחודי . מהי אמירתך בתערוכה הנוכחית

 גייסתי  את הפיסול ברשת  למפגש בין תחומי אומנות   פיסול  מוסיקה ומה שביניהם,,,,,,שזה אומר   להציג את האינטימיות של המנגן במהלך נגינתו,,,,,,הפסנתרן עם הפסנתר   בנגינתו לדוגמה או המקשיבה—פסל הנערה עם האוזניות והמחשב: הדמות שמתנתקת מהעולם סביבה   מרכיבה לעצמה אוזניות  והיא שם אי שם בעולם הפרטי שלה עם הקצב שלה.

במקביל לנושא מוסיקה  (שאין מקום מתאים ממנו  מבית האופרה) עומד הרעיון  שמייצג  את תקופתנו   הדינאמית  בעלת הקצב  המהיר  והוא: ש "הכול פתוח   והרשות נתונה" !!!

הרשת כחומר גלם   במהותה   אוורירית   מאפשרת לחדור לפני ולפנים  כמו המוסיקה המזמינה את השומע  —-לשמוע ולחוות,התערוכה  מזמינה   בנוסף על חווית  ה"שמיעה " חוויה  של  המפגש החזותי  עם  החומר עמו אני יוצרת את פסלי רשת. לא עוד רשת – להגנה מפני זבובים או יתושים (כפי שציין אחד המבקרים בתערוכה קודמת שלי) רשת חומר פיסולי  נטו!

קונטרבס_שחור

קונטרבס_שחור

חשיפתך הראשונה לפיסול ברשת מהיכרותך את  שולמית הרטל ופיסולייך בסטודיו שלה. מהי האטרקטיביות עבורך שהיווה דווקא הפיסול ברשת בו התמקצעת?

יש שפגשו  את  פסלי הרשת בתערוכות   מזדמנות   ונפלו בקסמיה התאהבו בפסלי הרשת. לי זה לא  קרה! הגעתי לסטודיו של שולמית הרטל ז"ל  מסקרנות, נאמר שפסלי הרשת קלים  ונוחים לשאתם נכון נאמר שהתוצאה יכולה להתקבל במהרה לא תמיד. יש לי פסל זמרת   שלקח  לי חודשים לפסל את הלשון שלה!

שנה למדתי ולא התאהבתי, לא התחברתי  ולא מיציתי  רעיונות שרציתי, אין לי הסבר  למה החלטתי לנסות עוד, אולי כי אני לא אוהבת לוותר?!

אחרי  שנה ,התחלתי  להתפרע  ולהפסיק לגזור  תבניות, התחלתי  לדחוף את הרשת,לעצב אותה, למעוך אותה ,למתוח   אותה ,לדרוך עליה ופעם  ,שלא במתכוון   , אף לדרוס אותה  ולהפכה לשטוחה.   בשלב זה התחלתי לפסל איתה.

לפסל ברשת?   למה  דווקא   רשת  ?  (וכמו שאומר הנכד שלי)  כי בא לי!  נתפסתי ברשת.

היכן היית רוצה לראות את עצמך עם אמנותך בעוד מספר  שנים?

השתתפות בתערוכה גורמת לי חשיבה  מעמיקה ועבודת חקר  יסודית  באשר לנושאים אותם אני רוצה להביע בפיסול לכן אשמח  לקיים תערוכות  סביב  נושאים מגוונים התערוכות  הם  הדרך שלי  להתייחס   הפעם  למוסיקה!

 עם איזו חוויה תרצי שהמבקר בתערוכתך ייצא ממנה?

הנטייה הטבעית  של רוב  בני האדם  להתחבר למוכר ולידוע פסל  זה: שיש רומאי,  זה ברונזה, זה יציקה של נחושת  פלסטיק? יש היום  מדפסות שמדפיסות פסלים מפלסטיק ,לפי הזמנה של גודל  -ראיתי במו עיני!!!!

אז זהו   המצב   הכול פתוח והרשות נתונה זה אמור גם לגבי חומרי גלם,וזה אמור גם לגבינו אנו  לקבל מה שמציגים לנו ולשפוט  אם התחברנו או  לא התחברנו  למה שאומר לנו המשורר או  הפסל  או הזמר או ליידי געגע!

אשמח אם  גרמתי  להתלבטות    וחשיבה   חדשה   על     שינוי  עמדות   כמו   להשתמש בחומר X   לשימוש שונה מייעודו   והפיכתו  לחומר  Z , רשת ברזל שמשה ומשמשת פסלים לעמוד שדרה שנושא את הפסל בהתהוותו, בסוף העבודה אין זכר לרשת—(המשרתת   העוזרת) בתערוכתי זאת אני מקווה  לתת לרשת   מעמד של כוכבת   ולמבקרים  הכרות עם מעמדה זה!

בתערוכתי הקודמת אמרה לי מבקרת בתערוכה:  לא ידעתי שרשת  לעצירת זבובים  יכולה להפוך לפסל! אז זהו שכן—-העוזרת יכולה להיות כוכבת!

התערוכה מתקיימת בבית האופרה ,המרכז לאמנויות הבמה

שד' שאול המלך 19, תל אביב

אוצר: אודי רוזנויין

פתיחה חגיגית :יום שני 27.6.2016 ,בשעה : 20:00

נעילת התערוכה:3.8.2016

שעות ביקור בתערוכה: א-ה 08:30-20:30

יום שישי: 08:320-12:30

האמנית בפייסבוק:

https://www.facebook.com/profile.php?id=100007744951979&fref=ts

 

About קובי ברדה

‪Google+‬‏ web tools
%d בלוגרים אהבו את זה: