מרווחי נשימה

על מרווחי הנשימה של אלי ספקטור

היא הספיקה להוציא סדרה איכותית של 4 ספרים הקרואים "מרווחי נשימה" והיא כעת בשלבים מתקדמים להוצאת ספר חדש. אז מה גורם לאדם מוכשר לקום בבוקר ולכתוב בשם בדוי? מאיפה באים הרעיונות לספריה? מה היא צריכה כדי לכתוב? מה דעתה על חוק הספרים? את כל אלה ועוד אתר "המומחה" בירר עבורכם.

מה גורם לסופרת צעירה לחתום את ספרייה בשם עט?

כתיבה תמיד הייתה חלק מחיי, אני קוראת וכותבת מאז גיל שש, אבל את רוב השירים, הסיפורים הקטנים והגדולים, הטמנתי בבטחה במגירה. מעולם לא חשבתי שמה שאני משרבטת ראוי לקריאה. כשהתחלתי לפרסם את הפרקים הראשונים של מרווחי נשימה, עשיתי זאת בחשש גדול. לא היה לי מושג שבחלל הווירטואלי יש עיניים שירצו לגמוע את מילותיי, שיש אוזניים שכרויות למה שיש לי לומר. חוסר הביטחון הזה הביא אותי להחלטה לפרסם את ספריי בשם עט. עם הזמן, וההכרה בכך שהכתיבה לא רק מסבה לי הנאה, היא מסבה גם לאחרים, חוסר הביטחון הלך ופחת, אך שם העט נותר. כיום, כשאני מסתכלת על הסיטואציה הזו שנוצרה, אני חושבת שיש בשם העט הזה משהו שמגן עליי, שמותיר אותי בטוחה. באיזה שהוא מקום, "אלי ספקטור" הכותבת היא ישות נפרדת ממני, אני יכולה להקים אותה מרבצה ולהשכיבה בחזרה מתי שארצה. כך היא לא משתלטת עליי וגורמת לי להישאר פשוטה, מפוכחת וממוקדת בכתיבה. אני חושבת שאם יום אחד אחליט להפסיק להוציא לאור תחת שם העט שלי, ולהוציא תחת שמי האמיתי, אחטוף התקף לב מהתרגשות. בטוח יותר לכולם כך.

הוצאת את ספרייך בהוצאה עצמית, מה דעתך על תהליך זה לעומת הוצאת ספר בהוצאה לאור?

היום, כשמלאכת הוצאת ארבעת ספריי לאור מאחוריי, אני יודעת היטב כמה רגישה ומורכבת היא. אני תמיד נוהגת לומר, כי אחורי הקלעים של עולם הספרות הרומנטית, אינם רומנטיים כלל וכלל. מונחים כמו 'עריכה' זוכים לעתים לפרשנות מאוד מפוקפקת ולא אחת אף נלקח עליהם קרדיט בידי אנשים שלא באמת מגיעים מהעולמות המקצועיים הנדרשים.
הוצאת ספר לאור באופן עצמאי דורש עבודה קשה, ממון לא קטן וזמן רב. כחלק מאינספור הפעולות הנדרשות, על הכותב לבצע חקר שוק מקיף ומעמיק, לבדוק מי עורכי הספרים היותר מצליחים בז'אנר בו הוא כותב, מיהם הסופרים בעלי הניסיון העשיר יותר, לברר מה המלצתם. ברוב המקרים סופרים מנוסים ילכו עם עורך ספרותי ולשוני לאורך זמן, כזה שיש לו השכלה מתאימה, ניסיון והמלצות.  כדאי לבקש מעורך גם עריכת פרק אחד או שניים לבדיקה, לבדוק את הדינאמיקה בעבודה עמו, האם ההערות שלו מעמיקות, רציניות, או שטחיות. זה מעיד הרבה על העבודה שתבוא אחר כך.
נדרש לבדוק עלויות הדפסה, המרה לקובץ דיגיטלי, מפיצים בעלי חנויות דיגיטליות וחנויות פיזיות בהן תרצה להפיץ את ספרך, לחתום על הסכמים, תהליך ארוך ולא פשוט כלל.
באשר להוצאות לאור, לא הייתי ממליצה לכותבים ללכת עמן. רוב ההוצאות הנחשבות כלל לא טורחות לקרוא את כתבי היד שנשלחים אליהן ואת אלו שהן כן מקדישים להם כמה דקות, יוציאו לאור במימון כמעט מלא של הכותב. היום, אין כמעט דבר שהוצאה לאור עושה שכותב לא יכול לבצע בעצמו, עם קצת תושייה ונחישות. רוב ההוצאות לאור רק יגזרו קופון על הוצאת הספר לאור ולא באמת ישקיעו בשיווק שלו. ללא שיווק, ספר, טוב ככל שיהיה, חשוב כמת.

מתי כן תמליצי לכותב ללכת עם הוצאה לאור?

כשמדובר בספר ביכורים, קשה יותר לצאת לאור, בדרך כלל אין משאבים כספיים וגם חסר הידע הנדרש כדי לפלס את הדרך בתחום. במקרה כזה, הייתי ממליצה לכותב לעשות השוואה מדוקדקת בין כול ההוצאות לאור אשר מוכנות ללכת עמו, להבין מה התמורה הכספית שיקבל ולהגדיר כהלכה את יחסי הגומלין בין שני הצדדים. בחיים, אני תמיד אומרת, הכול טמון בשקיפות ותיאום ציפיות טוב.

שם העט שבחרת הינו בעצם שם הגיבורה של הסדרה "מרווחי נשימה", מה הסיבה לכך?

יש אנשים שסבורים כי בחרתי בשם העט הזה מתוך הזדהות מלאה עם הדמות, או שהספר הוא אוטוביוגרפי. ובכן, התשובה לכך היא כמובן, לא. ההחלטה על שם העט הייתה שרירותית לחלוטין. חיפשתי שם עט ובאותה תקופה פשוט כתבתי את אלינור, ולכן חשבתי שזה יהיה הכי הולם. לא ציפיתי שכשאצא להרפתקה הזו של הכתיבה, היא תלווה אותי כל כך הרבה זמן. בזמנו, זה עוד נראה היה כקוריוז. (ולעתים עדיין נראה כך)

בסדרה "מרווחי נשימה" הקוראים חווים עם הגיבורה גדילה והתפתחות עצומה, ספרי לנו קצת על מרווחי נשימה ומה עומד מאחוריה?

את מרווחי נשימה כתבתי בתקופה לא פשוטה בחיי, לאחר אירוע קשה שעברתי. אחרי תקופת יובש מאוד ארוכה בה לא קראתי ובטח לא כתבתי, יצא לי לצפות בסרט פשוט פנומנאלי. בסרט כיכב שחקן בלתי רגיל שהחזיק את העלילה הקשה באופן שריתק אותי. אחרי שהפכתי לסטוקרית קטנה שלו וצפיתי כמעט בכל סרט וראיון אתו ברשת, החלטתי שהוא הגבר הכי קרוב למושלם שקיים בעולם. הייתי חייבת ליצור דמות נשית שתשים את המעלות הכל כך מיוחדות וטובות שלו למבחן שוב ושוב. כך נולדה אלינור. היא דמות שכבר כתבתי בגלגולים שונים ומשונים בעבר, אבל כשנולדה בראשי דמות הגבר בסיפור, דמותו של סם, אלינור רק התחדדה והגיעה לרמות הדיוק המתאימות למרווחי נשימה. כמובן שבהמשך התאהבתי באלינור כליל.
מעבר לכך שזה סיפור אהבה, זה סיפור על התבגרות, התפכחות. על תהליך למידה קשה וכאוב שבסופו אלינור מצליחה לאהוב את עצמה מספיק כדי להחזיר אהבה לסם, לחבריה. חלקים מהסיפור נכתבו ב"דמי" כמו שאומרים. לא מעט מהמחשבות שעוברות בראשי שמתי בפיה של אלינור ואת האבדן שהיא חווה, שרטטתי, בחלקו, מתוך הניסיון שלי.

מהם התנאים שאת צריכה בכדי לכתוב?

ילדים ישנים עמוקות, מחשב נייד ומוזיקה טובה באזניות.

מה מעניק לך השראה?

שיר אינטליגנטי ששמעתי, שברי שיחה בין שני עוברי אורח שבמקרה הגיעו לאוזני, סצנה חזקה מסרט טוב.

על מה את עובדת עכשיו?

סיימתי לא מזמן לכתוב את 'טיטניום'. סיפור עם נופך על-טבעי המספר על ערפדה ובן אנוש שנאלצים לשתף פעולה כדי להשיג מטרה כלשהי. זה סיפור שאני גאה בו במיוחד, בעיקר כי הוא הצריך ממני מאמץ ספרותי גדול שבסופו הרגשתי שבאמת התפתחתי ככותבת, שלמדתי הרבה דברים חדשים. בעיקר לא רציתי ליפול שוב לכתיבה הרגילה של אותו נרטיב שדומה למרווחי נשימה, ולכן הלכתי לא רק על סיפור שונה לחלוטין, אלא על כתיבה בסגנון אחר, בגוף שלישי. עברתי גם עריכה ספרותית בספר הזה, תהליך עליו אני ממליצה לכל כותב. טיפ: לשים את האגו בצד, להבטיח לשלוח לו גלויה ולחזור אחרי הרבה, הרבה זמן.

איך את מתמודדת עם העלויות העצומות הכרוכות בהפקת ספרים?

העלויות הן בהחלט אבן נגף לא קטנה. רוב ההכנסות מספריי, משוריינות לטובת הספר הבא. למזלי, הספרים הצליחו ברמה כזו שהצלחתי לכסות את ההשקעה ואף לראות רווח קטן. אין ספק שלהוציא ספר בארץ, היא משימת התאבדות. ברוב המקרים לא תראה את החזר ההשקעה.

כריכה מרווחי נשימה 4

מה דעתך על חוק הספרים?

יהי זכרו ברוך.
אני לא מומחית בחוק וכשכבר נתתי עליו את הדעת, הוא כבר ממש עמד לעבור מן העולם. אני חושבת שמצב הספרות בארץ בכי רע. את זה שיש דואופול שימשיך לחלוש על השוק עוד שנים רבות, אי אפשר לשנות. אבל מה שכן ניתן לעשות, הוא לייצר מצב שפוי שבו סופרים יוכלו להפיץ בו את ספריהם בלי שיסירו אותם מהמדף אחרי שבוע, בלי לאלץ צרכן לשלם 90 שקלים על ספר ולראות רק 5 שקלים מכך. כדי שמצב זה יקרה, נדרשת חקיקה שפויה יותר, עוד קרנות שיאפשרו סיוע בהוצאת ספרים לאור, קביעת אחוז הגיוני לתגמול לו זוכה הסופר באותן הרשתות ולא כפי שקורה היום.

איפה את רואה את עצמך בעוד כמה שנים? מה החלום שלך?

שאלות כאלו תמיד מעלות בי חשש, כאילו אם אעלה את המשאלה על הכתב, אמיט עליה כליה באותו הרגע. ובכל זאת, (טפו-טפו, שום בצל) מניחה שהחלום הוא שאמשיך ליצור, לכתוב, להתפתח ולגדול ככותבת.

ואתם בוודאי שואלים היכן ניתן לרכוש את הספרים?
הגרסה הדיגיטלית זמינה דרכי, כמובן, בדף הנחיתה שלי בהליקון.

בנוסף, ניתן לרכוש אותה בחנויות המקוונות כגון: אינדיבוק, בוקסילה, גטבוקס, עברית

גרסה מודפסת זמינה לרכישה דרך אינדיבוק ובחנויות ספרים קטנות במרכז הארץ.

וכמובן זמינים להשאלה במרבית הספריות העירוניות ברחבי הארץ.

 

About קובי ברדה

‪Google+‬‏ web tools
%d בלוגרים אהבו את זה: